2017 m. liepos 9 d., sekmadienis

Kroatijos beieškant (1). Pirmieji kelionės džiaugsmai ir vargai

2017 m. liepos 8 d., šeštadienis

Atsispyrimas

Kaip tarėme, taip ir padarėme (kelis metus niekaip neišdrįsome). Susikrovėme palapines, kitą mantą, gitarą, kolonėlę su akumuliatoriumi, mikrofonus, laidus, vaikus ir... patraukėm į Kroatiją. Bepročiai? Taip!
Dabar rašau iš Krokuvos, atsikimšęs butelį „Žywiec“ alaus, pirmą kartą gyvenime vienu ypu nuvairavęs 830 kilometrų. Vargšė senutėlė Zafira, skaičiuojanti 18-us metus. Kartais sunkiai užsikuria. Susitarėme taip: jei netyčia neatlaikytų kelionės, pažadėjau gražią romantišką mirtį – įjungčiau laisvą pavarą ir paleisčiau kur nors Alpėse nuo skardžio... O jei netyčia atlaikytų tokį iššūkį – įteikčiau Super Dyzelinį Medalį už viso gyvenimo nuopelnus! Beje, kažkada parvaryta iš Italijos. Gal net pavyktų sugrąžinti į jaunystės laikus? Pamatysime, kaip bus.

- - -

Į Krokuvą atsidanginome gana vėlai, apie 8 val. vakaro. Iš Vilniaus išvykome anksti ryte, apie 6.30 val. Savaime suprantama, kol kas nieko doro nespėjome pamatyti. Tik Raudonojo kilimo hostelį („Red carpet hostel“). Turbūt esame ypatingi svečiai (patys sau). Bet apie šią dieną šiek tiek vėliau, nes jau visiškai senka jėgos...

N.L.

2017 m. liepos 9 d., sekmadienis

Man asmeniškai trys gražiausi Lietuvos keliai yra šie:
1. Panemunės kelias (maždaug nuo Vilkijos iki Skirsnemunės);
2. Žinoma, Neringos kelias (nuo Smiltynės iki Nidos);
3. Ir kelias nuo Trakų iki Birštono-Prienų.
Pastaruoju keliu ir patraukėme iš Vilniaus Marijampolės link. Banguotas reljefas, laukų, miškų, ežerų bei pakelių kapinaičių dermė. Jaukiose kapinaitėse ilsisi tie, kurie jau iškeliavo į pačią ilgiausią Kelionę, iš kurios čionai daugiau niekados nebegrįžtama.

Saldkartis sienos kirtimas

Visada viliojantis ir šiek tiek transcendentinis reiškinys yra valstybių sienų kirtimas. Žemė lyg ir tokia pati, žmonės iš tokių pačių kaulų ir kraujo… Ir visgi istorijos bėgyje viskas buvo taip draskoma, plėšoma, plėšiama, jungiama, prijungiama, atjungiama, jog kažkas vis dėlto jau nebe taip. Be to, keičiasi rašmenys. Be to, Žečpospolita.
Jeigu anksčiau (maždaug prieš 20 metų) žodžių junginys geri Lenkijos keliai galėjo išsprūsti tik iš visiško bepročio lūpų ir būtų neabejotinai palaikytas tikrų tikriausiu oksimoronu (panašiai kaip saldi druska), tai dabar šie žodžiai yra visiškai logiška ir teisinga dermė. Tiesa, Lenkijos keliai kol kas tėra geri, o ateityje bus dar geresni, nes dabar nuo Balstogės iki Varšuvos ir nuo Varšuvos iki Krokuvos važiuoti tenka labai ilgai (apie 12 val.) Taip yra dėl to, kad tiesiama šimtai kilometrų naujo plento, dėl ko eismas nukreipiamas tik viena būsimos autostrados puse. Todėl tik epizodiškai stipriau spustelėjus greičio pedalą, ilgas atkarpas vidutinis greitis neretai krenta iki vos 70-80 kilometrų per valandą.
Anksčiau Varšuva man rodėsi kaip bauginantis niūrus miestas, kurį norisi kuo greičiau prašauti, o šį kartą drįstu sulaužyti savo stereotipus. Visai įdomu būtų kada nors čia pašmirinėti. Ne vieną įspūdingą bažnyčią teko pamatyti pravažiuojant pro šalį. Ir dar… pačią tikriausią mešką, pėdinančią aplink fontaną! Ir tai visai ne haliucinacija dėl ilgai trunkančio vairavimo!
Artėjant Krokuvos link, reljefai tampa kalvotesni, laukai užsėti įvairiausiomis įvairiaspalvėmis kultūromis. Staiga pastebėjome, kad visi trys mobilieji telefonai „pakišo kiaulę“: du išsikrovė, o trečias užsipiktino ir atsisakė veikti Lenkijoje. Todėl teko pavargti ieškant Raudonojo kilimo hostelio (irgi skamba kaip oksimoronas?).

Naktinis šmikių išpuolis

Rytas. Kiūtiname visi savosios Zafiros link. Nudelbęs akis į grindinį matau žaižaruojančias stiklo šukeles. Pakeliu žvilgsnį aukštyn – o varge gauruotas! Iškultas mažasis galinis automobilio langelis! Vadinasi, apvogė… Šalia pat hostelio. Prakeikta Lenkija, kad ją kur… Daiktai mašinoje perkuisti. Žiūriu: nebėra pagrindinio mūsų išgyvenimo šaltinio – legendinės ir šilto, ir šalto mačiusios juodosios gitaros. Širdis akimirksniu atsidūrė kulnuose. Pirma mintis – kelionė baigta. Teks grįžti į Lietuvą. Svarbiausia, kolonėlė su akumuliatoriumi ramiai guli savo vietoje bagažinėje, nieko daugiau lyg ir nepaėmė. Ką ten besuprasi žiūrėdamas į permaltą daiktų košę.
Įpuolu į hostelio registratūrą, pranešu, kas nutiko. Administratorė, kuri vos pašneka angliškai, ir jos kolega, jaunas vaikinas, kuris šia kalba susišneka neprastai, tik kraipo pečiais ir nežino, ką pasakyti. Patys kalti. Juk siūlė už 5 eurus automobilį nakčiai palikti hostelio kieme. Vos gyvai neužsigrauždamas (niekada gitaros nepalikdavau nakvoti mašinoje) hostelio registratūros telefonu skambinu Krokuvos policijai. Atsiliepusi operatorė angliškai kalba puikiai. Nusprendžiau pranešti apie įvykį ne dėl to, kad bent vienu procentu tikėjausi atgauti muzikos instrumentą, o todėl, jog būtų bent jau užfiksuotas niekšiškas įvykis. Kas besurastų adatą vežime šieno…
Operatorė, detaliai iškamantinėjusi apie susiklosčiusią situaciją, pažada, kad netrukus atvyks policijos ekipažas. Kaip praradęs ilgus metus puoselėtus namus palei sieną slenku prie traumuotos Zafiros, šalia kurios apsiašarojusi ir ištikta panikos trypia dukra Dorotėja. Judita ją ramina. Nusprendžiu atidžiau apžiūrėti, ar dar ko nors neišnešė: kolonėlė yra, mikrofonai ir laidai irgi vietoje… Žvelgdamas pro pravirą bagažinę į galines mašinos sėdynes, staiga vos nenualpstu: žiūriu gi… kyšo gitaros dėklo kraštelis!!! Kišu rankas gilyn, užčiuopiu sveikutėlį instrumentą, gracingas jo linijas.
Ieškodami vertingesnių lengviau realizuojamų daiktų (planšečių, telefonų, kompiuterių), niekšeliai gitarą su dėklu iš bagažinės permetė truputį labiau į priekį, ant galinių sėdynių, ir užmetė ant viršaus miegmaišių, rūbų ir kt. Kaip vėliau paaiškėjo, nepavogė nieko. Tik išdaužtas mažasis galinis stiklelis tapo šiokia tokia problema, nes negalėsime niekur ramiai palikti mašinos – bet kas užkišęs ranką atsirakintų, vos panorėjęs. Nuo šiol vėjas Dorotėjai pūs į veidą kaip reikiant, kai riedėsime tolyn... Zafira nežymiai iškabrioletėjo...
Širdžiai iš kulnų begrįžtant į savo vietą, lekiu į hostelio registratūrą pranešti, kad stebuklas įvyko – gitara atsirado! Kai grįžau atgal į judrią gatvę, į įvykio vietą jau buvo atvykusi Krokuvos policija. Pasakiau pareigūnams, kad niekas nedingo, jie užfiksavo vandalizmo atvejį, atliko būtinus formalumus, siūlė važiuoti į nuovadą rašyti pareiškimą, bet atsisakiau (kokia prasmė?).
Gitaros dėklas buvo prasegtas, bet pacukams mano Washburnas pasirodė nevertas dėmesio. Ką ten kokie 400 eurų, būtų bent 4000, tuomet kitas reikalas. Ir švystelėjo mašinos priekin.
Policija išvyko, mes sušlavėme aplinkui pažirusius stiklelius, visus vertingesnius daiktus iš bagažinės pernešėme į registratūrą, automobilį įvarėme į vidinį hostelio kiemą ir išskubėjome į sekmadieninę Krokuvą ieškoti valiutos keityklos. Hostelis nepriima eurų, tik zlotus. Mažų mažiausiai, keista. Čia ir pasireiškia tokie nepatogumai, kai Europos Sąjungoje ne visos šalys turi bendrą valiutą. Tačiau tai buvo gera proga išvysti trečią pagal dydį Lenkijos miestą.

Įstabioji Krokuva
Ypač pakerėjo viena senamiesčio bažnyčia, į kurią užsukome besibaigiant pamaldoms. Kunigas sakė pamokslą.
Net Romoje nieko panašaus nematėme. Tik įžengi vidun ir lieki be amo – pakerta kojas.
Nenufotografuojama. Senamiestis nuostabus, bet kuo toliau, tuo labiau juntame, jog ima varginti bet koks miestas. Norisi kuo greičiau atsidurti prie jūros. Šiaip ne taip Senamiestyje radę, kur išsikeisti eurus, užsukome į vieną kavinukę truputį užkrimsti.
Pietūs buvo ne kokie, švelniai tariant. Grįžti į hostelį nusprendėme pro kitą pusę ir... pasiklydome. Miestas tikrai nemažas. Jaukiame parke, kažkuo primenančiame Bernardinų sodą, ant suoliuko sulindęs į telefoną sėdėjo italas. Paklausėme, gal žinąs mūsų gatvę. Jis, pasitelkęs navigaciją telefone, pasiūlė net palydėti. Bežingsniuodami įsikalbėjome. Diego iš Sicilijos tvirtino kažkada buvęs Lietuvoje. Draugavo su mergina iš Latvijos ir keliavo per visas Baltijos šalis. Malonus bičas. Atsisveikindami sakėme, kad galbūt kada nors atlėksime į Siciliją. Diego labai pagelbėjo, nes Krokuvoje gerokai užtrukome, o laukė netrumpas kelias.

Katovicų gniaužtuose

Atsiskaitę su hosteliu, į šiek tiek atgaivintą vieną iš telefonų navigacijoje įvedėme Brno (Čekija) kryptį. Navigacija ėmė mus keistai vedžioti už nosies – važiavome patraukliais Krokuvos priemiesčiais, siaurais keliukais ir niekaip negalėjome įsilieti į autostradą. Staiga kur buvęs kur nebuvęs užplūdo stiprus nerimas: Krokuvoje per mažai išsikeitėme eurų, beveik neliko zlotų užsipilti kurui, o juk ir Čekijoje – kronos. Kaip reikės judėti toliau? Kiek mažiau nei pusė bako dar buvo, ekonomiškoji Zafira turėtų ilgai irtis priekin. Sekmadienis gerokai mažino galimybes keistis valiutą.
Galiausiai atradome greitkelį, vedantį Katovicų (PL) link. Paspaudžiau kiek greičiau. Po kurio laiko tolumoje pamatėme kontrolės postus – už gerą kelią reikia mokėti. Zlotų nėra. Visa laimė, ima ir eurus, ir net grąžą iš 20 eurų (2,5 euro kainavo galimybė važiuoti toliau) atmetė zlotais, tad vėliau į baką šliūkštelėjau dar šiek tiek dyzelino.
Tačiau tai tebuvo tik ilgų vargų Katovicuose pradžia. Lenkija niekaip nenorėjo mūsų paleisti. Įvažiavę į miestą, vis negalėjome rasti išvažiavimo iš jo. Lyg užburtame rate. Iki visiško kantrybės išsekimo. Niekur nėra Brno krypties. Navigacija vėl suko ratais, vedžiojo už nosies ir visaip kitaip tyčiojosi. Atrodė, kad vakar nuskrieję daugiau nei 800 kilometrų, šiandien tesugebėsime įveikti vos 50 arba, geriausiu atveju, 100...
Vienas paklaustas lenkas rodo į vieną pusę, kitas – į kitą. Norom nenorom iš lūpų sprūsta populiariausias lenkiškas žodis kūūūūūūūūūūūūūrva! Pasirodo, pirma reikia ne Brno krypties ieškoti, o Cešyno (Cieczyn). Tik vėliau informacinėse lentose atsiranda Belsko-Biala ir galiausiai Brno! Vėjais iššvaistę maždaug 100 kilometrų, galų pagalėj, jau visai vakarėjant, prasikeikę išsprūstame iš plieninių Katovicų gniaužtų.
Atsiranda viltis išsinešdinti ir iš Lenkijos. Dabar jau lentose visur regime taip ieškotą Brno (Čekija). Visai pasienyje stabtelime degalinėje, už paskutinius zlotus bei grašius įsipilame kuro, bet čionai labai nudžiungame dar ir dėl kitos priežasties. Degalinėje keičia valiutą! Todėl ir bolidas gavo pilną baką, ir net čekiškomis kronomis pavaišinome pinigines.

Ilgos nakvynės paieškos

Pagaliau pagaliau pagaliau! Pagaliau, įveikus visus į ratus kišamus pagalius, begalinė Lenkija lieka užnugaryje, o priešais akis iš lėto veriasi kalvota-kalnuota Čekijos idilė. Tiesa, tiek Olomoucas, panašus į po branduolinio karo evakuotą zoną, tiek Brno nepaliko didelio įspūdžio. Viskas atrodo skurdžiau nei Lenkijoje, kurioje visgi sutikome daugiau gerų žmonių, nei blogų (išskyrus tą šmikį, kurio nesutikome, ir kuris naktį Zafirai įstatė fingalą).
Olomouce keli viešbučiai iš viso neveikė, o keliuose net langų nebuvo. Stulbina čekų negebėjimas kalbėti angliškai. Net jaunimas toks apsileidęs, kad elementariausių žodžių nesupranta, beveik nieko neišlemena. Ką jie veikia mokyklose? Tai patyrėme dar prieš gerus aštuonerius metus, kai pirmą kartą viešėjome šioje šalyje. Iki šiolei niekas nepasikeitė.
Taip ir neradę, kur apsistoti Brno, jau su visiška tamsa ėmėme artėti Vienos link. Nusimatė bemiegė naktis, pro šalį lekiančių vilkikų apsuptyje. Vilkikas gal kilo iš žodžio vilkas?.. Artėjo staugiantis vidurnaktis. Už langų – beveik +30.
Gerai, kad staiga pastebėjome nuorodą, informuojančią, jog už 15 minučių bus viešbutis. Tai buvo gryna tiesa. Išsukus iš autostrados, į akis krito dar viena lenta su užrašu „Autocamping“. Netrukus privažiavome... atrakcionų parką. Tokiu metu sukosi karuselės, o jose ir aplinkui krykštavo vaikai! Pamanėme, kad apsirikome, kad jokio kempingo čia nėra ir būti negali. Bet jis tikrai yra! Susimoki vos 19 eurų ir kirtęs bilietų patikros punktą atsiduri milžiniškame kempinge šalia kelių lagūnų (vandens telkinių). Tai vis dėlto ne 70 eurų, kuriuos užbliovė vienas iš pakelės motelių už laikiną galvos padėjimą greta degalinės.
Autokempinge daugybė palapinių, namelių ant ratų, kubilų, kuriuose gyvena žmonės, bet vietos, kad nesitrintumei šonu į šoną, gali rasti gana lengvai. Čionai netgi kažkur rodomas kinas po atviru dangumi.
Palapinėse miegas buvo gana smagus. Niekada dar negirdėjau taip be proto klegančių paukščių, ūbaujančių apuokų. Judita su vaikais ką tik išsimaudė lagūnoje. Pakuosimės daiktus ir lėksime ieškoti kavos bei karšto maisto. Kroatija sparčiai artėja. Dieve, palaimink kelią!

N.L.

BUS DAUGIAU, nes Lagaminas be dugno…